jag ska göra dig så lycklig anne b. ragde

jag ska göra dig så lycklig anne b. ragde

Hempermanent, frysboxar och påssoppor

1965: I den norska välfärdsstaten är allt tillrättalagt och välordnat. Hemmafruarnas arbete har blivit lättare, med indraget vatten, kylskåp och tvättmaskiner, och hemmen är effektiva och anpassade till den nya tiden.
I bostadsrättsföreningen "Ungdomens egna hem" strax utanför Trondheim sjuder det av otyglad livslust blandat med försök till social kontroll. Åtta familjer bor tätt inpå varandra, övervakar varandras klädsel, uppförande och levnadsvanor och har alltid tid att bjuda på en svidande kommentar eller ett kritiskt öga. Här erbjuds allt från skvaller och barnpassning till hempermanent och påssoppa. Och är man riktigt lyckosam får man en glimt av kvinnan i fyran som alltid sköter tvätten spritt språngande naken.
En dag kommer en ung elektriker och erbjuder sig att installera titthål i dörrarna…
I Jag ska göra dig så lycklig målar Anne B Ragde upp en bild av en perfekt sextiotalsidyll. Bakom gardinerna finns både ensamhet och hemlig längtan, men tron på framtiden är osviklig.

"Jag ska göra dig så lycklig innehåller en imponerande mängd beskrivningar av tidstypiska saker och göromål, där författaren visar en skarp blick för detaljer … Boken kan gärna läsas som en minnesbok över sextiotalet … I likhet med serien ’Mad Men’ har romanen en kritisk underton som gör den till något mer än bara en nostalgisk blinkning åt en svunnen tid."
Bergens Tidende

"Elegant öppnar författaren dörr efter dörr till åtta hem och låter oss lära känna familjerna som bor där … Med få ord skapar hon levande människor, människor vi kan identifiera oss med."
Fædrelandsvennen

"Charmerande, underhållande och tidsenlig historia."
NRK

"Ragdes miljöskildringar håller hög kvalitet."
Dag og tid

• Titel Jag ska göra dig så lycklig
  • Originaltitel Jeg skal gjøre deg så lykkelig
  • Översättning Margareta Järnebrand
  • Genre Utländsk skönlitteratur
  • Bandtyp Inbunden
  • Sidantal 278
  • Format 134x213
  • ISBN 9789137137742
  • Förlag Bokförlaget Forum
  • Recensionsdag 2012-04-25
  • Mediakontakt Annelie Eldh

Foto: Lasse Berre

ANNE B. RAGDE är född och bosatt i Trondheim. Hon är utbildad universitetslektor och har undervisat vid universitetet i sin hemstad men också arbetat i reklambranschen. Anne B. Ragde har utkommit med flera romaner, novellsamlingar och barnböcker. Romantrilogin Berlinerpopplarna, Eremitkräftorna och Vila på gröna ängar gjorde stor succé i bokform och även som TV-serie.

Stäng popupfönstret

Pressbilder på

Vänsterklicka (PC) eller Ctrl-klicka (Mac) på bilden för nedladdning av högupplöst bild!

« »

Får endast publiceras i anslutning
till redaktionellt material om .

Copyrightinnehavare/fotograf måste anges
i anslutning till bilden vid publicering.

Vid all annan användning av bilden kontakta
först

The picture cannot be used without a copyright request.
Please contact

Stäng popupfönstret

Bildmaterial ur

av

Vänsterklicka (PC) eller Ctrl-klicka (Mac) på bilden för nedladdning av högupplöst bild!

« »

Får endast publiceras i anslutning
till redaktionellt material om .

Fotograf/copyrightinnehavare måste anges
i anslutning till bilden vid publicering.

Vid all annan användning av bilden kontakta
först

The picture cannot be used without a copyright request.
Please contact