Samtidsroman fylld av både humor och allvar

Tove och hennes make Fredrik hade hoppats att flytten till Varberg skulle innebära en nystart. Att de skulle hitta tillbaka till varandra, att livet skulle bli både enklare och mer spännande. Men nystart och äventyr känns långt borta. Tove och Fredrik driver istället allt längre isär.

Ju längre tiden går, desto mer inser Tove hur mycket hon saknar livet i Göteborg. Jobbet på reklambyrån, kollegorna, kunderna och pulsen. Och inte minst bästa vännerna Sanna och Tess. De befinner sig alla mitt i livet och kämpar med att kombinera jobb, relationer och familjeliv. Samtalen med dem har alltid varit hennes livlina.

Facebook blir Toves räddning. Här väver hon samman dåtid med nutid när hennes nätverk växer. Här håller hon kontakt med vännerna. Här är hon fortfarande en del av sina kollegors vardag.

Och det är på Facebook, var annars, hon hittar mannen hon aldrig riktigt kunnat glömma. När hon en sen kväll skriver "Tove här, från längesedan" har hon ingen aning om vad det är hon sätter igång ...

Det dröjer inte länge förrän det parallella livet på Facebook spårar ur och krockar med verkligheten; det riktiga livet. Inte bara för Tove, utan även för hennes bästa vänner.

Konsten att vara otrogen på Facebook är en relationsroman fylld av både humor och allvar. Precis som i sina tidigare böcker lyckas Gunilla Bergensten sätta fingret på ett samtidsfenomen som de allra flesta kan känna igen sig i.

Hur fick du idén till din bok?
Efter ett tag som Facebookmedlem upptäckte jag att jag var mer uppdaterad än någonsin om mina vänners liv. De flesta visade bara upp ytan, det som var bra. Sedan fanns det några som ohämmat delade med sig av allt, vilket gjorde mig illa berörd.
Jag började fundera på hur olika människor använder sig av denna sociala mötesplats och det blev en roman om det privata och det offentliga. Om att kommunicera. Och möjligheterna att missförstå

Är du själv aktiv på Facebook? Jajamensan. Jag har två före detta och en före dettas fru som kompisar. Och det kan hända att jag addar ännu en före detta. Jag såg hans namn dyka upp hos en gemensam kompis i förra veckan. Har jag flirtat? Lite ...

» Läs mer här
  • Titel Konsten att vara otrogen på Facebook
  • Genre Svensk skönlitteratur
  • Bandtyp Inbunden
  • Sidantal 252
  • Format 134x213
  • ISBN 9789137136219
  • Förlag Bokförlaget Forum
  • Recensionsdag 2010-09-08
  • Förläggare Karin Linge Nordh
  • Mediakontakt Annelie Eldh

Foto: Jennifer Martiné

GUNILLA BERGENSTEN är skribent och har arbetat både på reklambyrå och som journalist. Hon har tidigare skrivit de uppskattade och omskrivna böckerna Familjens projektledare säger upp sig och När jag fyller 40 ska jag vara snygg, rik och lycklig (och yngre). Nu debuterar hon som skönlitterär författare.

Stäng popupfönstret

Pressbilder på

Vänsterklicka (PC) eller Ctrl-klicka (Mac) på bilden för nedladdning av högupplöst bild!

« »

Får endast publiceras i anslutning
till redaktionellt material om .

Copyrightinnehavare/fotograf måste anges
i anslutning till bilden vid publicering.

Vid all annan användning av bilden kontakta
först

The picture cannot be used without a copyright request.
Please contact

Stäng popupfönstret

Bildmaterial ur

av

Vänsterklicka (PC) eller Ctrl-klicka (Mac) på bilden för nedladdning av högupplöst bild!

« »

Får endast publiceras i anslutning
till redaktionellt material om .

Fotograf/copyrightinnehavare måste anges
i anslutning till bilden vid publicering.

Vid all annan användning av bilden kontakta
först

The picture cannot be used without a copyright request.
Please contact