5 super foods som hjälper dig att återhämta dig efter helgen

5 super foods som hjälper dig att återhämta dig efter helgen

26 september, 2016

Groddar och skott

Det är nyttigt, enkelt och det går snabbt att odla sina egna groddar och skott. Blötlägg, grodda, skörda och ät. Du kan grodda exempelvis alfafrön, bovete, kikärter, linser, mungbönor, solrosfrön och quinoa. Men lite tålamod måste du ha, det tar ett par dagar innan ditt frö blivit en god och nyttig grodd.

Läs mer i: Groddar, skott & mikrogrönt av Lina Wallentinson

Gröna bananer

Till skillnad från gula, mogna bananer är de gröna rika på fibret pektin. Ju mer mogen bananen är desto mer onyttigt socker har den så det gäller att välja de gröna och klistriga bananerna. Glöm inte att välja de ekologiska också, eftersom de andra är hårt besprutade.

Läs mer i Food Pharmacy av Mia Clase och Lina Nertby Aurell

Cannellinibönor

Cannellinibönor, även kallade kidneybönor, är ett superbra alternativ till kött då de innehåller en stor mängd protein, B-vitaminer och mineraler. Bönorna kan du hitta torkade, i burk eller som mjöl!

Läs mer i Supermat för familjen av Jamie Oliver

Cashewnöt

Nötter är underskattade som ingredienser i svenska hem. Cashewnöten ger maten en extra textur och det skadar ju inte att den är full av energi och mineraler! Nöten funkar perfekt till alla typer av rätter.

Testa cashewnötsgrädde till kladdkaka.

Läs mer i Raw Fika av Marina Asplund och Maria Carlsson

Quinoa

Quinoa är ett perfekt alternativ till pasta, det har ungefär samma tuggmotstånd. Det Quinoan har som pastan sakar är en rad olika mineraler och vitaminen Kolin, som förbättrar gallblåsans, binjurarnas och hjärtats funktion.

Hitta goda recept med Quinoa i boken Good food av Kristin Kaspersen