Bonnier Carlsen sätter fokus på faktaboken!

Bonnier Carlsen sätter fokus på faktaboken!

15 november, 2007 | Bonnier Carlsen

Bonnier Carlsen vill visa upp faktaboken som den kan se ut idag. Faktaboken som ett alternativ till den skönlitterära boken som kan knyta an till barn och ungdomars intresseområden på ett berikande sätt. Faktaböcker nämns alltför sällan som alternativ läsning för barn och ungdom, menar förläggaren Rod Bengtsson:

”Vi ser en ny generation faktaböcker födas, såväl svenska originaltitlar som översättningar. Smarta fakta vill sätta fokus på faktaboken i en tid då skönlitteraturen får mest uppmärksamhet. Framförallt i media och stora läsprojekt. Att samla förlagets faktaboksutgivning för barn och ungdom under rubriken Smarta fakta ger köparen och läsaren möjlighet att hitta till nya spännande faktaböcker.”

I Bonnier Carlsens nysatsning på faktaböcker ingår nya noggrant utvalda böcker samt ett urval av tidigare utgivna titlar. Böcker i breda ämnen som rymden, människokroppen, dinosaurier, stenåldern, uppfinningar med mera. Böcker som med häpnadsväckande illustrationer och nya spännande bildlösningar gör läsningen till ett visuellt nöje. Faktaböcker som är inspirerande för unga kunskapssökare och som också är stimulerande bredvidläsning i skolan.

Smarta fakta är också en hemsida, www.smartafakta.se, där den unga publiken har möjlighet att gå in och ställa frågor och få svar av Jonathan Lindström och Calle Marthin.

Smarta Fakta är en satsning som är tänkt att pågå under flera år.

För mer information kontakta Rod Bengtsson på telefon: 08-6968974

Helena Martin
PR och informationsansvarig
Telefon: 08-696 89 67
Mobil: 070-529 55 09
helena.martin@carlsen.bonnier.se