Fredrik T Olsson om debuten Slutet på Kedjan: ”En idé som vägrade släppa taget”

Fredrik T Olsson om debuten Slutet på Kedjan: ”En idé som vägrade släppa taget”

14 april, 2014 | Wahlström & Widstrand

För redan ett år sedan skapade Fredrik T Olssons debutroman Slutet på kedjan uppmärksamhet när den såldes till över tjugo länder på Londons internationella bokmässa, bara veckor efter att den skrivits klart. Sedan dess har boken köpts av 25 länder, och den 24 april är det svensk recensionsdag.

Slutet på Kedjan är en thriller om en svensk före detta kryptolog som förs bort av en främmande organisation, och som får i uppdrag att tolka ett skrämmande meddelande från okända avsändare. Under 2014 lanseras boken i Sverige, Finland, Storbritannien, Tyskland och USA.

Fredrik T Olsson är även manusförfattare för TV och film, och har skrivit manus till såväl komediserier som till TV-deckare. Han är uppväxt i Lerum, men numera bosatt i Stockholm.

Tre snabba med Fredrik T Olsson

Hej Fredrik! Påsken närmar sig och många i Sverige har anammat den norska traditionen
Påskekrim. Är Slutet på kedjan krim?
Jag är helt okej med att kalla den vad som helst som får folk att läsa den över påsken. Ska vi inte helt enkelt kalla den ägg? Skämt åsido, en helt tvättäkta krim är det väl inte — det finns ingen direkt mördare som måste hittas av en kommissarie med ett efternamn som börjar på W. Men jag hoppas den ska fylla samma behov av spänning och äventyr och nagelbiteri som en vanlig deckare. Och det finns både blod och kamp mot klockan, det lovar jag. Förresten börjar huvudpersonens förnamn på W, kom jag på. Det kanske räcker en bit?

För den som har sett dig på standupscenen, kommer man att känna igen dig i en mörk, tät thriller?
Både och, tror jag. Boken är som sagt en ganska tät historia om en urgammal kod och ett hot mot hela mänskligheten, så det vore kanske lite konstigt om den bjöd på ett skratt var tjugonde sekund. Men jag har alltid gillat att formulera mig och vända lite överraskande på språket, så förhoppningsvis finns det en underhållande ton i botten som man kan känna igen. Men sitter man och garvar oavbrutet så har jag nog misslyckats. Lite som jag skulle känna mig misslyckad om folk tyckte jag var läskig när jag stod och skojade på scen.

Du har skrivit manus för film och teve de senaste arton åren. Men enbart i Sverige. Var omvägen via en bok ett knep att ta dig till Hollywood?
Haha. Om jag ändå hade varit så smart. Nej, inte medvetet, men visst var det ett sätt att få berätta en lite större och mer omfattande historia än man kan göra med en svensk TV-budget. Framför allt kom det från en idé som vägrade släppa taget, och eftersom jag länge hade varit sugen på att skriva en berättelse i bokform så blev det ett ganska naturligt val. Det var oerhört kul att få ta ut svängarna i historien precis så mycket jag som ville utan att behöva ta hänsyn till någon budget. Och visst, om jag sedan skulle ha sådan extrem tur att Hollywood nu verkligen gör en film av den, så säger jag naturligtvis inte emot…

För mer information, vänligen kontakta:
Stephanie Tärnqvist, presskontakt, 070 456 23 08 eller stephanie.tarnqvist@bonnierforlagen.se