Samlade dikter av våra mest älskade poeter – höstens klassikersläpp i storpocket

Samlade dikter av våra mest älskade poeter – höstens klassikersläpp i storpocket

04 augusti, 2014 | Bonnier Pocket

Höstens klassikersläpp från Albert Bonniers Klassiker består av Samlade dikter från fyra av våra allra mest lästa och älskade svenska poeter: Gustaf Fröding, Dan Andersson, Edith Södergran och Nils Ferlin. Det är fyra sinsemellan mycket olika poeter som alla var verksamma runt förra sekelskiftet och 1900-talets första hälft vars verk har blivit en viktig del av vårt kulturarv och vår gemensamma diktskatt.

Omslagen är skapade av formgivaren Sara Acedo med inspiration från gamla originaltapeter. Tanken är att tapeterna på ett lekfullt sätt ska knyta an till diktarna på olika sätt – tidsmässigt eller stilmässigt. Missa inte intervjun med Sara Acedo nedan.

Förorden är skrivna av Göran Greider (Dan Andersson), Jenny Westerström (Nils Ferlin), Ebba Witt-Brattström (Edith Södergran) samt Staffan Bergsten (Gustaf Fröding).

Formatet är storpocket. Recensionsdag 26 augusti.

Hej Sara,
Kan du presentera dig själv med några meningar?
Jag är grafisk formgivare, verksam i Stockholm, och arbetar främst med böcker. En annan formgivare beskrev det som att jag arbetar i gränslandet mellan form och illustration. Det tyckte jag var fint.

De här klassikeromslagen har vuxit fram med äldre tidstypiska tapeter som inspiration. Vill du beskriva din arbetsprocess?
Vi började med att besöka »Handtryckta tapeter” på Långholmen i Stockholm och titta på äldre tapeter. Bara att få komma dit och titta och lukta och lyssna på de kunniga ägarna var fantastiskt inspirerande. Vi valde ut fyra stycken som vi fick med oss att arbeta utifrån. Sen så började en lång och ganska mödosam process när jag testade hantverksnära, modernt, skrofsigt, snofsigt etc. Efter mycket om och men enades vi om att frångå tapetkänslan lite
och satsa på att reducera mönstren till tre färger varav en folieras. Jag har fotograferat tapeterna och bearbetat dem i datorn för att ha kvar det skeva i uttrycket. När det gäller typografin gick jag varvet runt med alltifrån expressivt handtextat till klassiskt via stramt modernistiskt. Till slut så använda jag dock min ursprungliga idé att inspireras av bokstäverna på tapeternas långsidor.

Vad har du själv för relation till just de här verken?
Min mamma är från Värmland så Fröding har varit en oundviklig del av min uppväxt (Värmlänningar är nästan löjligt stolta över sitt landskap). Min egen favorit är »Den gamla goda tiden« för skildringen av bruksmiljön.