En miljon reaböcker på väg

En miljon reaböcker på väg

18 februari, 2015 | Bonnierförlagen

Den 25 februari startar årets bokfest – bokrean. I år rear Bonnierförlagen ut cirka 400 titlar, med ett säljmål på en miljon böcker. Barn- & ungdomsböcker står för ca en tredjedel, både till antalet titlar och i volym (antal böcker).  Efterfrågan på reaböcker i digitala format förväntas öka jämfört med tidigare år.

Årets bokrea startar den 25 februari, av förlagens sortiment på cirka 3700* titlar, står Bonnierförlagen för cirka 400. Rean bjuder som vanligt på ett brett spektrum av genrer med något för alla. Intresset för deckare och fackböcker är stort hos återförsäljarna, Bonnierförlagen ser också ett fortsatt ökat intresse för barn- och ungdomsböcker. Reasortimentet har i år kompletterats genom att ett större antal diktsamlingar och essäer erbjudits de bokhandlare som velat bredda sitt reautbud. Vidare är det ökad efterfrågan från återförsäljare på nya böcker för att ”krydda” rean, det är också en av anledningarna till uppgången i Bonnierförlagens totala reaförsäljning de senaste åren.

Bernt Meissner, försäljningschef på Bonnierförlagen:
”Det är kul att rean bevarar sin särställning och inte konkurrerar med någon annan bransch i februari. Det visar att branschens bokrea står sig stark. Jag är optimistisk, vårt mål är att sälja en miljon böcker under rean.”

Jeanette Löfgren, Marknadsansvarig Digitala böcker på Bonnierförlagen:
”Vi ser en starkt ökad efterfrågan på digitala böcker, vilket vi tror kommer återspeglas i årets reaförsäljning. Redan förra året gick de digitala böckerna bra med en försäljning på flera hundra exemplar per titel.”

Specialutgåvor
Årets rea bjuder även på en del specialutgåvor i form av Emelie Schepps deckare Märkta för livet, Stina Wirséns Jubileumsvem, Janne Lööfs ABC och sifferboken samt trotjänaren på facksidan, Bonniers kokbok.

Fenomenet bokrea
Bokrean år höjdpunkten på året för alla bokälskare. Rean är ett perfekt tillfälle att uppdatera bokhyllan eller läsplattan till ett bra pris, med allt ifrån gamla klassiker till nya, populära titlar. Just bokrean är även unikt i sitt slag då det är den enda branschgemensamma rean där konkurrenter samarbetar. Aktörerna utgår från ett gemensamt startdatum och tjuvstartsförsök motarbetas unisont. Bokrean har sina rötter redan på 20-talet då förlagen hade börjat rea ut sina lager. Under 30-talet sattes ett gemensamt datum anpassat efter sportloven och löneutbetalningen. Det var dock på 50-talet som rean tog fart på riktigt när Albert Bonniers Förlag genomförde en stor lagerrensning och tryckte upp en katalog i 420 000 exemplar.

Idag bestämmer förlagen tillsammans med bokhandlarna vilka titlar som ska ingå i rean redan ett år i förväg. För branschen är bokrean, näst efter julhandeln, den mest omfattande och kommersiellt mest betydelsefulla perioden på hela året. 

*Källa: Svenska Bokhandlareföreningen och Svenska Förläggareföreningen

För ytterligare information, kontakta:
Bernt Meissner, bernt.meissner@bonnierforlagen.se, 070-547 56 77
Jeanette Löfgren, jeanette.lofgren@bonnierforlagen.se, 076-526 09 08