Nyhetsbrev – nya böcker från Bonnier Fakta mars-april

11 mars, 2015 | Bonnier Fakta

Doreens trädgård och kök, av Doreen Månsson

Recensionsdag 17 mars

”Att odla är lätt, det är det som är grejen.”

Doreen älskar att odla och laga mat av egna råvaror. Därför har gräsmattan i familjens villaträdgård fått ge plats åt pallkragar och växthus. Det som skördas blir basen i maträtter, sylt, inläggningar och mycket mer med smaker från hela världen. I boken berättar Doreen om hur hon odlar, vad hon odlar och varför. Hon tipsar och ger råd om sådd, plantering och skörd och delar med sig av sina bästa recept, alla med ingredienser från den egna trädgården.

Doreen Månsson är en hängiven hemmaodlare, producent, debattör och programledare. I trädgårdssammanhang har hon lett tv-programmet Trädgårdstoppen och medverkat i tidningen Allt om trädgård.

Mediekontakt: Charlotta Larsson, charlotta.larsson@bonnierforlagen.se, 08-696 80 50

Till bords med systrarna Eisenman, av Monica Eisenman och Lisa Eisenman Frisk

Recensionsdag 24 mars

Samling kring matbordet med systrarna Eisenman

Gillar du att samla vänner och familj runt matbordet à la family style? Och ju fler runt bordet, desto roligare! Häng då med in i systrarna Eisenmans kök och laga mat utan krusiduller. Med bokens recept och goda råd kan du bjuda på härliga säsongsbaserade måltider året runt. Som barbecue extra allt och fräscha sallader för ljumma sommarkvällar i trädgården och mustigt långkok, budgetgott och brunch för höst- och vintermörkret? Matinspirationen kommer både från Sverige och resor över hela världen. De stämningsfulla och inspirerande matfotografierna är tagna av Ulrika Ekblom.

Mediekontakt: Marie Jungsand, marie.jungsand@bonnierforlagen.se, 08-696 84 73

PT-Fias 10 i topp, av Sofia Sjöström

Recensionsdag 24 mars

Träna, vila, äta, njuta
Sofia Sjöström, PT-Fia, driver en av Sveriges största och mest populära träningsbloggar. Hon vill vara stark och hälsosam, men för henne är hälsa mycket mer än hantlar, proteinpulver och resultat. Det är lika mycket skogspromenader, choklad och vilodagar. Helheten och balansen står i fokus, och Sofia jobbar aktivt mot överdriven träningshets och osunda ideal. I den här boken har hon samlat sin syn på hälsa. Här får du hennes bästa tips – från hennes favoritövningar och godaste frukostar till hur man hanterar stress och hittar balans i livet.

Lisa på landet, av Lisa Lemke

Recensionsdag 31 mars

Lisa Lemke bjuder på mat och drömmar om livet på landet

I nya kokboken ”Lisa på landet – Maten & livet på gamla prästgården” bjuder matkreatören och tv-kocken Lisa Lemke in till sitt kök på den gamla prästgården vid Skrea backe i Falkenberg. Här möter ni henne i vardagen bland djur, renoveringar, plåtningar och inte minst, helgpizzerian Prostens Pizza som hon driver med sin man på gården. Grunden till allt är maten, och drömmen om att få leva ett friare liv i närheten till naturen och matens ursprung.

Mediekontakt: Magdalena Höglund, magdalena@highlandpr.se, 0733-338840

Sally Voltaires mat, av Sally Voltaire

Recensionsdag 7 april

En ny generation av matfamiljen Voltarie tar plats

Mer eller mindre uppväxt i ett restaurangkök har Sally Voltaire haft tid på sig att utveckla sin nyskapande matfilosofi med betoning på det gröna. Sällan har det surrats så mycket som när hon öppnade lunchrestaurangen Voltaire i Stockholm 2013. Hennes mat träffade besökarna rakt i hjärtat och sedan starten ringlade köerna sig långa. Gör en djupdykning bland hennes recept och du får ett nytt förhållningssätt till grönsaker och matlagning. Eller som Sally själv uttrycker det: ”Man behöver inte vara vegetarian för att laga grönsaker. Det räcker med att man är hungrig!”

Tillbaka till stallet, av Anna Kågström

Recensionsdag 28 april

Inspiration och handfasta råd för återvändaren till stallet

Det här är en bok för dig som en gång har ridit och som längtar tillbaka till stallet, oavsett ålder och vana. Som handbok bygger den på lika delar förnuft och känsla. Vad är det egentligen som ridningen gör för och med dig? Repetera, uppdatera, lär om och läs nytt! Ridsporten, stallkulturen och synen på hästens egenskaper och förmågor utvecklas ständigt och här får du en inblick i allt det nya. Boken innehåller även flera intervjuer med återvändare som berättar om sin väg tillbaka till stallet och ridningen, om kärleken till hästar och hur det påverkat deras liv.

Författaren Anna Kågström är journalist sedan 30 år tillbaka men också själv en hängiven återvändare. Bakom de vackra hästbilderna står fotografen Susanne Walström.

Nyfiken på fler nyheter?

Vill du se alla vårens nya böcker från Bonnier Fakta? Bläddra gärna i vår digitala katalog.