FOTOGRAFEN ZORN

18 maj, 2015 | Max Ström

Zorn använde ofta kameran som skissblock och ibland nästan som en dagbok, och han visar en fantastisk känsla för fotografi som hantverk. Zorn var en de första som införskaffade en rullfilmskamera.

– För några år sedan fick jag ett tips om att Zornsamlingarna i Mora äger en fotosamling på över tusen fotografier tagna av Zorn själv. Hittills nästan helt obeaktade och osedda. Dessa bilder är tagna under en drygt femtonårig period, från det tidiga 1900-talet fram till 1920, Zorns dödsår. En dag kanske en del av, om inte de flesta av Zorns sena målningar kommer att kännas ohjälpligt föråldrade och passerade, hans insats som fotograf kan då bli den del av hans verk som lever kvar hos eftervärlden från denna sena skaparperiod. Kanske kommer eftervärlden rentav se Zorns fotografier som det viktigaste och mest värdefulla han skapade.

– Staffan Lamm

– För Anders Zorn var konst ett hantverk. Varje medium vinnlade han sig om att bemästra till det yttersta. Teckningar och skisser vittnar om att det bakom varje färdig målning, etsning och skulptur alltid låg ett krävande förarbete. Detsamma gäller de många fotografier Zorn efterlämnade. Kameran blev för honom ett värdefullt hjälpmedel i den konstnärliga processen och han insåg tidigt fotografiets potential som egen konstart.

– Johan Cederlund

– Anders Zorn var en viktig del i den svenska nationalromantiken, en reaktion mot industrialisering och mekanisering. Det gällde att visa fram det svenska, så vackert och kraftfullt som det bara gick. Zorn utnyttjade kamerans fördelar i sitt måleri. Där var han modern, även om det inte var något han skyltade med. Att använda kameran som verktyg ansågs nog lite som fusk, men blev hans hemliga vapen.

– Maria Schottenius

Bilderna finns i Zornmuseets samlingar där Bengt Wanselius har gått igenom samtliga bevarade fotografier och gjort ett urval som presenteras boken.

­– Mitt arbete med boken har inneburit en genomgång av Zornsamlingarnas negativarkiv innehållandes över 1000 av dessa mycket sköra – 100 år gamla negativ. Under arbete med bilderna fann jag att Zorn fotograferade ”selfies”, resebilder, dokumenterade och nakenstudier av sina modeller i sin ateljé och ute i skärgården. Allt med en mästares blick och komposition som väl mäter sig med moderna fotografiska verk.

– Bengt Wanselius

Staffan Lamm är regissör, manusförfattare och producent. Han har ett flertal dokumentär- och kortfilmer bakom sig. Han är dessutom släkt med Emma Zorn, Anders hustru.

Bengt Wanselius är fotograf och prisbelönt bildredaktör. Han har bland annat skapat storslagna bildbiografer över Tove Jansson, August Strindberg och Ingmar Bergman – för den sistnämnda tilldelades han Augustpriset.

Johan Cederlund är chef för Zornmuseet och en av Sveriges främsta experter på Anders Zorn.

I samband med att boken utkommer öppnar Fotografiska utställningen ”Zorn och kameran”. Utställningen innehåller 65 bilder samt 13 etsningar utlånade från Zornmuseet, som tillsammans ger en helt ny bild av Anders Zorns konstnärskap. Utställningen på Fotografiska cureras av Per Hedström, utställningschef på Nationalmuseum och öppnar 5 juni. 

Text: Johan Cederlund, Staffan Lamm och Maria Schottenius
Bildredaktör:  Bengt Wanselius
Formgivning:  Patric Leo
Omfång:  240 sidor
Antal: bilder Ca 200
Format:  20 x 29 cm
Utförande:  Inbunden
Rek ca.pris:  439:-
Recensionsdag:  5 juni 2015
ISBN:  978-91-7126-330-8
Språk:  Svenska och Engelska

För mer information, intervjuförfrågningar, recensionsexemplar och bilder kontakta
Simon Hohn Tel: 070-789 13 00, 08-545 043 10 E-post: simon.hohn@maxstrom.se