Nya böcker från Bonnier Fakta i oktober och november

12 oktober, 2016 | Bonnier Fakta

Här får du ta del av de böcker som Bonnier Fakta kommer med under oktober och november:

Baka med godis av Jenny Warsén
Recensionsdag 18 oktober

I Baka med godis hittar du marshmallowskakor, brownies med salta popcorn och karamelliserad kola, chokladbollar med nutella, kladdkaka med center, moussecheesecake med mjölkchoklad, paj med daim och citrongrädde och mycket mer.

Mediakontakt: marie.jungsand@bonnierforlagen.se

Karthistorier av Francisca Mattéoli
Recensionsdag 24 oktober

Boken för alla kartälskare. En atlas över expedtioner till världens vita fläckar. De mest avlägsna och svårtillgängliga områdena på jordklotet har ofta upptäckts och kartlagts av en slump, eller av människor som inte gett upp oavsett vilkka vedermödor som krävts. Karthistorier bjuder på fascinerande berättelser om  svårtillgängliga platser och människor som följt sin dröm om att kartlägga världen.
Mediakontakt: charlotta.larsson@bonnierforlagen.se

Sticka svenska mönster av Maja Karlsson
Recensionsdag 1 november

Älskar du att sticka? I Sticka svenska mönster får du en unik bok med 40 fantastiskt vackra mönster ur vår svenska sticktradition. Blommor, bårder, geometriska figurer, stjärnor, människor och djur. Med pedagogiska beskrivningar och ett stort antal fotografier finns här något för alla stickare – oerfarna som vana.

Fältguide för bonusfamiljen av Moa Herngren
Recensionsdag 8 november

En peppande och lösningsorienterad handbok med överlevnadskit för den nya familjen. Författaren och journalisten Moa Herngren berättar på ett personligt sätt om sin egen bonusresa och ger sig ut på en expedition bland Sveriges bonusfamiljer och experter för att hitta bra lösningar. ”Det här är boken jag själv skulle ha behövt när jag med hjärtat fyllt av kärlek och hopp kastade mig in i en underbar och skitjobbig bonusfamilj. Min förhoppning är att Fältguide för bonusfamiljen ska fungera lite som en vägledande karta och kompass för alla bonushjältar som kämpar för att få det att funka.”

Stilla stund med barnen – 365 tankar för stora och små av Olle Carlsson
Recensionsdag 15 november

Boken vänder sig till både vuxna och barn/ungdomar och handlar om sådant vi alla möter i vår vardag. Texterna är en hjälp för att resonera kring frågor som kamratrelationer, sorg, ensamhet och glädje, det kan handla om hur man stöttar andra eller hur man bryter mönster, om förebilder och idoler och om goda vanor. Varje dagstext inleds med en mening att reflektera kring och avslutas med en fråga att fundera över. Texterna kan inleda eller avsluta dagen och bli en andningspaus i den komplexa och brusande tillvaron. Mediakontakt: sofia.heurlin@bonnierforlagen.se

Supermat för familjen av Jamie Oliver
Recensionsdag 15 november

Efter succén med Jamies Supermat kommmer nu uppföljaren Supermat för familjen. Här får vi följa med Jamie hem till familjens kök, där han gör det enkelt för oss alla att laga god mat som dessutom gör gott. Recept som är lättlagade, supergoda och fulla av nyttigheter för alla typer av måltider. 5-barnspappan Jamie delar också med sig av tips, trick och råd om hur man får barnen att delta i matlagningen, tacklar kinkiga små middagsgäster och handlar budgetsmart.

Johannas julbok av Johanna Basford
Recensionsdag 15 november

Johanna Basfords nya målarbok för vuxna är en hyllning till den underbaraste av högtider – julen. Här finns teckningar av allt från överdådigt utsmyckade julgranar och berg av vackert inslagna paket till yrande snöflingor, pepparkakshus och slädar som dras av renar. Bilderna i boken är tryckta på ena sidan och varje sida är perforerad så att du kan riva ut dina konstverk och sätta upp på väggen eller ge bort till någon du tycker om.

Omtänk av Marit Larsdotter/Oskar Sonn Lindell/Naturskyddsföreningen
Recensionsdag 22 november

I Naturskyddsföreningens årsbok möter du nio nytänkare som definitivt tror att det spelar roll vad den enskilda individen gör för miljön. Läs om algentreprenören som imiterar naturens processer i jakten på högre avkastning, seglaren som gör livet enklare för Sveriges båtfolk och havet hälsosammare, klädföretaget som lappar och lagar i stället för att sälja nytt till varje pris och om sex andra nytänkare som har tänkt om.

Vinnare av Hela Sverige bakar 2016 av HEMLIG
Finalen sänds tisdag den 29 november i TV4

Bokomslag samt författarbilder finns för nedladdning på bonnierfakta.se