Kristina Thorén

Customer Insight Manger/Kundinsiktsansvarig

Kristina Thorén arbetar som Customer Insight Manger, eller kundinsiktsansvarig, på Bonnierförlagen sedan 2017. Hon är civilingenjör med examen från KTH och Stockholms universitet och arbetade innan hon kom till Bonnierförlagen bland annat som konsult med fokus på innovationsprojekt och diverse kundinsiktsprojekt inom FMCG, och på Viaplay. Hon har alltid älskat böcker och att läsa, så hon blev genast intresserad när Bonnierförlagen fick en öppning.

– Jag såg en stor potential i att kunna tillämpa mina kunskaper och erfarenheter från en bransch i framkant vad gäller digitalisering och datadrivna kundinsiktsprocesser för att skapa ett insiktsdrivet arbetssätt, processer och modeller i en mycket mer traditionell bransch. Det tycker jag fortfarande är en otroligt rolig utmaning!

Som Customer Insight Manager går Kristinas roll till stor del ut på att förstå läsarna. Förståelsen får hon genom bland annat kvantitativa analyser, fokusgrupper och djupintervjuer. Siffrorna och samtalen leder till insikter som sedan ligger till grund för förlagens fortsatta arbete med att engagera läsare.

– Jag ansvarar för alla de undersökningar vi gör mot läsare för att bättre förstå dem och kunna ge dem det de förväntar sig av oss som förlag oavsett om det gäller i vilket format de vill ta del av berättelser, var de vill köpa böcker eller vilken typ av litteratur de föredrar.

Enligt Kristina är målet med hennes arbete att få nöjdare kunder och läsare.

– Jag tycker att jag har världens roligaste jobb som får arbeta med insikter och beteenden och älskar när jag får en ”aha-känsla” för att vi verkligen på djupet lyckats förstå varför och hur.

Under 2020 implementerade förlaget ett verktyg som automatiserar mycket av de löpande undersökningarna och sammanställningar av rapporter, vilket frigör tid åt det Kristina tycker är roligast ─ att hålla sig à jour med vad som händer i omgivningen:

– Jag tar alla chanser jag får att prata med läsare och bokköpare! Dagligen kollar jag de miniundersökningar vi har på hemsidan för att se om det dykt upp något som vi behöver agera på direkt. Varje vecka ser jag till att medlyssna på vår kundservice för att hela tiden ha örat mot rälsen och få en direktkontakt med läsarna, och jag går på så många event som möjligt både för att lyssna på författare och höra ”snacket”. Jag strosar också gärna runt i bokhandeln för att spana och se hur bokköpare agerar.

Finns det något med bokbranschen som förvånar?

 Även om bokbranschen är en traditionell bransch med en produkt som ”alltid ” funnits har jag blivit förvånad över hur modiga vi är, att vi ständigt testar nya grepp och varianter och utmanar hur vi gör saker för att ständigt förbättras.

Kristina menar att detta är nödvändigt med tanke på att bokbranschen genomgår stora och snabba förändringar just nu kring format och kanaler. Det är idag också mycket utmanande att nå läsarna, framför allt de yngre, och konkurrensen om deras tid är stenhård.