”Jag har ofta en förälskelsefas under arbetet”

”Jag har ofta en förälskelsefas under arbetet”

09 oktober, 2015 | Månpocket

Anna Henriksson är en flitigt anlitad bokformgivare, hon bor några mil utanför Göteborg och jobbar sedan många år tillbaka med böcker, de senaste fyra åren har hon jobbat som frilansande formgivare, främst med bokomslag. Hon är enligt egen utsago ”en stor nörd” och väldigt nöjd med det!

Vad har du för bakgrund?

Jag visste tidigt att jag ville jobba med böcker, så jag pluggade först engelska med en tanke om att bli översättare, sen bibliotek- och informationsvetenskap med tanke att bli bibliotekarie, men jag började istället jobba i en bokhandel. Det var också där jag började leka med layoutprogrammet Indesign, jag gjorde annonser och kataloger till bokhandeln. Så småningom hamnade jag på bokförlaget Kabusa Böcker som redaktionssekreterare, och en dag var det ett omslag som behövde göras, sen blev det fler och fler omslag och inlagor och sedan tre år tillbaka jobbar jag heltid som frilansande bokformgivare. Jag har alltså ingen formell utbildning i grafisk design, jag har haft turen att vara på rätt plats vid rätt tillfälle.

Vad är det som är givande med att formge bokomslag?

Åh, det är så otroligt roligt med just bokformgivning! Varje ny bok är ett nytt äventyr där det gäller att som formgivare hitta den rätta tonen för att just den boken ska nå sina läsare. Jag upplever att bokformgivning är friare än mycket annan formgivning, som ofta är knuten till grafiska mallar och liknande. Visst finns det vissa genretraditioner som man är lite böjd att följa, t.ex. gör man kanske inte ett pastellglättigt omslag till en rå deckare, men i övrigt är det ganska fritt för mig som formgivare att tolka, utifrån de specifikationer som förlaget beskrivit och bett om. Och det är också en väldigt viktig del av processen, bollandet mellan mig och förlaget, som gör att vi landar på ett riktigt bra ställe.

Nämn några böcker du har formgivit som du är mest nöjd med?

Jag har en väldigt speciell kärlek till ‘Komo’ av Pontus Joakim Olofsson. Den lilla Komon, skalbaggen som man ser på omslaget, har blivit min maskot. Annars är jag nöjd med Amargitrilogin av Pascale Vallin Johansson, fantasy ligger mig nära om hjärtat. Jag gjorde också nyligen en kvartett med Kate Morton-böcker i storpocket som jag tycker blev fina! Jag har ofta en förälskelsefas under arbetet när jag tycker bäst om det omslaget jag jobbar med just då, sen går det över och jag förälskar mig i nästa omslag. Väldigt ombytligt och praktiskt!

Vad tycker du kännetecknar ett bra bokomslag?

Det viktigaste är att det förmedlar en känsla, att det väcker någon slags reaktion hos betraktaren. Det kan man göra med små eller stora medel, och jag uppskattar båda sätten. Sen blir jag alltid lite extra nyfiken och glad över fina omslag som är gjorda på ett sätt som jag inte själv behärskar, t.ex. Sara R. Acedos fantastiska omslag till Agatha Christies böcker, eller Lotta Kühlhorns illustrationer, det är roligt och inspirerande – något att lära!

Vad tycker du om statusen på svensk bokformgivning?

Det beror ju på vilket annat land man jämför med, men jag tycker att det finns en rolig och spännande blandning i den svenska formgivningen, trots att vi ändå är en relativt sett liten marknad.

Vart kommer din inspiration ifrån?

I första hand från boken jag formger! Det är ju känslan i boken som sätter tonen för omslaget. Sen handlar det om på vilket sätt jag ska förmedla den känslan. Utöver det så tittar jag förstås på böcker och annan design runt om i världen och jag brukar spara bilder på sånt jag gillar. Ofta kan det vara en liten detalj som jag tycker är fin, någon photoshopeffekt eller en viss typsättning. Då lägger jag den i arkivet och sen kanske det får ligga till grund för en idé längre fram.

Finns det någon genre som är särskilt rolig att formge?

Det allra roligast är att ha en bra blandning: lite romaner, lite chicklitt, lite deckare, lite fantasy, lite barn- & ungdom. Och jag har turen att få jobba med väldigt olika genrer! Sen är jag själv fantasynörd, så det är klart att det är roligt att få formge det! Jag älskar också barn- & ungdomsböcker, de är ofta lite friare genremässigt och det ger mig som formgivare större frihet också.

Finns det något bokformat som är särskilt roligt att formge?

Nej, det spelar faktiskt ingen roll, bilden är ju densamma, det är möjligtvis en aning krångligare att färdigställa ett ljudboksomslag än ett pocketomslag, men det är enda skillnaden.