Ny bok! Hjärnstark – hur motion och träning stärker din hjärna, av Anders Hansen

Ny bok! Hjärnstark – hur motion och träning stärker din hjärna, av Anders Hansen

14 juni, 2016 | Bonnier Fakta


I boken Hjärnstark visar Anders Hansen, överläkare i psykiatri, hur och varför fysisk aktivitet påverkar hjärnan. Modern hjärnforskning visar att fysisk aktivitet har närmast ofattbara effekter på vår hjärna och tankemässiga funktioner. Effekter som forskare börjat förstå i detalj först under de senaste åren och som vida överstiger alla tänkbara kosttillskott och mentala träningsmetoder tillsammans. Hjärnstark utkommer i augusti 2016.

När du rör på dig blir du inte bara piggare och mår bättre. Träning påverkar även koncentrationen, minnet, sömnen, kreativiteten och stresståligheten – till och med din personlighet och intelligens. Du tänker helt enkelt snabbare och kan lägga i en extra ”mental växel”, till exempel för att kunna koncentrera dig när det är stökigt omkring dig. Och alla som rör på sig får de här fördelarna – barn, vuxna och äldre. I boken Hjärnstark får du ta del av aktuell forskning och veta hur du ska träna för att uppnå alla positiva effekter som forskningen har kunnat visa.

Vi människor har inte bara en kropp som är byggd för rörelse. Även vår hjärna är byggd för det. Fysisk aktivitet är medicinen vi glömde för att ingen tjänade pengar på den. Det är ofattbart att inte fler känner till hur viktigt det är för hjärnan att vi rör på oss. Om du inte är fysiskt aktiv fungerar inte din hjärna så bra som den skulle kunna, säger Anders Hansen

Fysisk aktivitet ger mängder av hälsofördelar för hela kroppen, inte minst för din hjärna. Visste du t ex att:

  • Hjärnan är det av kroppens organ som stärks allra mest av att du rör på dig.
  • Fysisk aktivitet gör dig mer kreativ. Forskning visar att resultaten på kreativitetstester ökar med 60 procent om testerna görs efter att du varit i rörelse.
  • Fysisk aktivitet föryngrar hjärnan och gör så att det bildas fler hjärnceller, delar av hjärnan växer och hjärnans åldrande kan bromsas med flera år.
  • Träning stärker koncentrationen även hos barn och tycks särskilt bra för koncentrationen för barn med ADHD.
  • Träning är enormt effektivt när det gäller att förbättra din tolerans mot stress och dämpa aktiviteten i kroppens stressystem.
  • Träning stärker minnet. Minnestester har visat att människor lär sig 20 procent fler glosor om de hör dem när de promenerar.
  • Effekterna på hjärnan av att träna är så omfattande att de faktiskt kan beskrivas som en mental uppgradering.

Om författaren:
Anders Hansen är leg läkare från Karolinska Institutet och idag verksam som överläkare i psykiatri. Han är även utbildad civilekonom från Handelshögskolan i Stockholm. Anders har skrivit över 2000 artiklar om medicinsk forskning och läkemedel för bl a British Medical Journal, Läkartidningen, Dagens Industri och E24/SvD. Anders gav 2014 ut boken Träna på recept tillsammans med Carl Johan Sundberg. Ta gärna del av Anders föreläsning på UR.

För mer information kontakta: sofia.heurlin@bonnierforlagen.se 0707-263301

Är du journalist och vill recensera böcker från Bonnier Fakta? Anmäl dig till vår nya presstjänst här.