Bonnierförlagen lanserar Selma Stories – ny digital plattform för bokälskare

Bonnierförlagen lanserar Selma Stories – ny digital plattform för bokälskare

12 september, 2016 | Bonnierförlagen

Bonnierförlagen lanserar Selma Stories, en digital plattform för inspirerande och informativa artiklar, intervjuer, krönikor, videoklipp, podcasts, boktips och annat som berikar tillvaron för alla som älskar en bra berättelse. Cecilia Claesson, närmast från Chimney, har rekryterats för att leda satsningen på content marketing och digital kommunikation.

Inom Bonnierförlagen ryms en bred utgivning med böcker inom många genrer.

”Läsare är ofta intresserade av böcker inom olika genrer. Tanken är att de som tycker om en viss typ av bok, ett specifikt författarskap eller ämne ska erbjudas fördjupning, delaktighet, tips och inspiration. Målet är att dela med sig av kunskap, engagemang och reflektioner som finns på förlagen och inte minst bland alla författare och upphovspersoner”, säger Jenny Bjuhr Berggren, kommunikationsdirektör.

”Många av våra författare och upphovsmän/kvinnor är engagerade i sociala kanaler och bygger starka relationer till sina läsare där, andra har ingen digital närvaro. Med Selma Stories som plattform kommer vi att kunna stötta alla våra författare och boklanseringar med redaktionellt innehåll som är anpassat utifrån våra läsares olika intressen” säger Jenny vidare.

Som ett led i satsningen på digital kommunikation med läsare i fokus har Bonnierförlagen rekryterat Cecilia Claesson som chef för den nya gruppen Nyhetsnavet som ska arbeta med alla delar av den digitala kommunikationen i boklanseringarna. Cecilia kommer närmast från kommunikationsbyrån Chimney och har en gedigen bakgrund inom media- och kommunikationsbranschen med över 15 års erfarenhet av både redaktionell och kommersiell kommunikation och med fokus på content marketing och rörlig bild.

”Bonnierförlagen har påbörjat en spännande förändringsresa mot ett nytt sätt att arbeta med kommunikation. Jag är väldigt glad över att få vara en del av detta förändringsarbete och ser fram emot att få utveckla innehållet i företagets digitala kanaler tillsammans med kollegorna i Nyhetsnavet. Jag ser stora möjligheter att nå ut till ännu fler bokälskare” säger Cecilia Claesson.

Lanseringen av Selma Stories på Facebook och Instagram sker successivt under hösten. Följ oss gärna redan nu på Facebook!

Efter årsskiftet planeras lansering av Selma Stories på webben.