Viken – lärarhandledning
När jag skrev mitt specialarbete på lärarhögskolan kikade jag på hur poesi används i skolan och kom i kontakt med Lennart Hellsings resonemang kring ”den aktiverande ramsan” (Tankar om barnlitteraturen, 1999). Hellsing eftersträvade att rim och ramsor skulle sätta igång något i barnet, en rörelse, att vilja och gunga och sjunga. Ja, ramsan skulle upplevas med hela kroppen! Den tanken påverkade mig djupt och det är vad jag strävar efter vare sig jag undervisar eller skriver: att aktivera. Att mötet med ord och text ska ha en igångsättande effekt där eleverna börjar reflektera – och i bästa fall får lust att skapa själva! Det är också med det tänket jag skriver den här lärarhandledningen.
Den första delen innehåller frågor tänkta att fördjupa läsförståelsen och låta eleven se bokens skeenden i ljuset av ens eget liv, vår samtid och historia. Frågorna fungerar att ha som diskussionsunderlag i klassen eller att använda till hemuppgifter – du som läser det här vet själv vad som funkar bäst för din grupp! Klassiska på-raderna-frågor håller jag igen med, addera själv efter behag.
I den andra delen följer ett gäng övningar som jag har samlat på mig under mina år som lärare. Syftet med dessa övningar är just att aktivera, fördjupa och göra läsningen till en gemensam upplevelse. Dessa övningar har gett mig många goda skratt och klassrumssamtal. Och i somliga fall har de varit startpunkten för elevernas egna historier - många gånger mer fantastiska och storslagna än mina!
Jag har valt att hålla den här handledningen enklast möjlig och inte skrivit upp kopplingarna till läroplanen. Givetvis finns kopplingarna där ändå och allt ryms inom ramen för vad vi kan och bör göra i ett klassrum.
Slutligen vill jag säga tack. För att ni läser och engagerar er, och för att ni följer John ända ut i den yttersta vildmarken!
Allt gott!
Nils