Bonnierförlagen, 2020-10-06

Foto: BonnierHoops

BonnierHoops bidrar till förbättrad läsförmåga

För tredje året i rad arrangerades i somras succésatsningen BonnierHoops i Biskopsgården, streetbasketplanen där basket och kultur delade planhalva. Trots den rådande pandemin kunde man erbjuda 6000 besökare i åldern 4-65 år meningsfull fritid med bland annat basket och läsning.

– Jag är så glad att vi lyckades genomföra BonnierHoops i Biskopsgården även 2020. Undersökningar visar att vårt långa sommarlov har som bieffekt att många elevers läsförmåga försämras. Genom att utmanas i roliga läsuppgifter och exponeras för böcker och läsning under sommaren bidrar BonnierHoops till att minska den bieffekten, säger Bodil Unenge, hållbarhetsansvarig på Bonnierförlagen.

Istället för att ställa in, ställde man om till ett arrangemang där deltagarna skulle kunna följa folkhälsomyndighetens rekommendationer. Under sommarlovets tio veckor anordnades basketturneringar, läsning i bokloungen, dans, workshops i spoken word, poesikvällar och mycket mer. 33 ungdomar fick jobb och hundratals böcker lånades ut.

– Efter en vår med isolering och inställda evenemang kände vi att det var viktigare än någonsin att barn och ungdomar skulle få komma ut och röra på sig och kunna mötas i meningsfulla aktiviteter under lovet, säger Sergio Garay, stadsdelsdirektör på Västra Hisingen. i ett pressmeddelande.

Säsongen avslutades med den digitala Bokmässan

Tidigare år har besökarna i Biskopsgården bjudits in till Bokmässan i september. I år har BonnierHoops istället haft en egen digital scen där barn och ungdomar, läsfrämjande, hälsa och utbildning varit i fokus. Då BonnierHoops är ett initiativ för ökad läsförståelse och samverkan i utsatta områden bjöd det mångsidiga mässprogrammet på handfasta tips kring hur vi kan hjälpas åt att få alla barn att läsa, oavsett förutsättningar.

Om BonnierHoops

BonnierHoops handlar om att på ett roligt och inspirerande sätt främja läsning och det skrivna ordet med hjälp av basket och olika kulturaktiviteter. BonnierHoops Biskopsgården är ett samarbete mellan Göteborgs Stad, Bonnierförlagen, Svenska Basketbollförbundet, Bokmässan, Näringslivsgruppen på Göteborg & Co, Polisen, Bostadsbolaget, Poseidon, Bo Bra, Willhem, Västra Hisingen Basket och IFK Göteborg.