Den stora läsutmaningen inspirerar pojkarna på Sätraskolan att bli bokslukare
Ju fler böcker vi läser, desto bättre läskondis och större ordförråd får vi. Och att läsa i mängd, det är vad tävlingen Den stora läsutmaningen uppmuntrar till. Målet är att förbättra elevernas läskondis, vilket är avgörande för en god läsförmåga. Förhoppningsvis kan det också leda till väckt läslust och få fler att upptäcka glädjen i att läsa.
Lästävlingen riktar sig till elever i årskurs 4 med målet att få dem att läsa med både bredd och höjd. På sin egen nivå och efter sina intressen och smak. Den klass som tillsammans läst flest minuter under höstterminen vinner en skolresa till Astrid Lindgrens Värld i Vimmerby. I förra årets upplaga av tävlingen läste 26 868 elever tillsammans imponerande 431 517 böcker. Över tusen klasser över hela Sverige gick i mål. I år har cirka 40 000 elever deltagit, vilket motsvarar ungefär 40 % av alla fjärdeklasser i landet.
Stora internationella mätningar som Pisa visar att pojkar läser i mindre utsträckning än flickor. För att ta reda på varför det är så besökte Dagens Nyheter Sätraskolan i södra Stockholm och frågade några pojkar i årskurs fyra vad det är som får dem att läsa. Ett tävlingsmoment kan vara avgörande, visade det sig. Flera av pojkarna nämnde att tävlingen sporrade dem. För Rana Daou, lärare på Sätraskolan, är det tydligt att det är det gemensamma målet något som får barnen att läsa mer. Hon berättar för Dagens Nyheter att ”eleverna pratar med varandra om böckerna, vilket har skapat en sorts läskultur i klasserna som har uppmuntrat dem att läsa ännu mer”.
Bonnier Carlsen är en av initiativtagarna till Den stora läsutmaningen och driver projektet tillsammans med Rabén & Sjögren, Natur & Kultur och Adlibris.
Ulrika Caperius, förläggare på Bonnier Carlsen och ansvarig för Bonnierförlagens läsfrämjande arbete, har varit med och startat läsutmaningen:
− Att samarbeta över förlagsgränser är ett bra sätt att tillsammans skapa effekt på bred front. Ett antal medarbetare både hos oss på Bonnier Carlsen och de andra spelarna gör ett jättejobb med att planera och skapa massor av inspirerande innehåll för tävlingsklasserna under hela höstterminen. Våra kommunikatörer ser dessutom till att tävlingsledaren och Bonnier Carlsen-författaren Ylva Hällen och våra andra medverkande författare får möjligheter att peppa barnen på alla möjliga sätt. Det är roligt att se att det funkar!
Vad tycker du är det bästa med läsutmaningen?
− Att de deltagande lärarna vittnar om att många läsmotvilliga barn inte bara läst massor av böcker under hösten med anledning av tävlingen, utan också kommit att älska det! Det har verkligen blivit en läsfest, och många lärare har fått lova att fortsätta med mycket egenläsning i klassrummet även framöver. Att sprida läslust och fina läsvanor är den största vinsten!
Kommer tävlingen fortsätta även nästa år?
− Ja, tanken är att det ska vara långsiktigt. En ny generation fjärdeklassare kommer ju till mellanstadiet varje höst, och vi vill fortsätta att hjälpa så många 10-åringar som möjligt med att få upp sin läskondis och hitta sin läslust.