Bonnierförlagen, 2021-03-07

Det feministiska priset Årets Selma tilldelas Gömda kvinnor

Årets Selma 2021 går till nätverket Gömda kvinnor som genom tysta, fredliga manifestationer lyckats belysa förföljda och våldsutsatta kvinnors levnadsvillkor under jord. Årets Selma i kategorin Årets Röst går till Irena Požar, chefredaktör Veckorevyn och krönikör Expressen för hennes förmåga att lyfta den unga generationens jämställdhetsfrågor och ge dem en tydlig plats i samhällsdebatten.

Årets Selma är ett feministiskt pris som delas ut av SelmaStories. Priset går till en person eller organisation som gjort ett positivt avtryck i jämställdhetsdebatten under året som gått. Årets Selma består av en prissumma på 10 000 kronor, ett diplom samt en gåva skapad av en feministisk konstnär eller konsthantverkare. SelmaStories är en del av Bonnierförlagen.

Nätverket Gömda kvinnor

Nätverket Gömda kvinnors medlemmar lever alla på flykt undan våldsamma tidigare partners. Nätverket består idag av runt 800 kvinnor som på olika sätt fått samhällets hjälp att gå under jord. Tillsammans protesterar de mot att behöva leva sina liv i fruktan och osynlighet, samtidigt som deras förövare kan röra sig fritt. I tysthet placeras silverfärgade skor ut på strategiska platser. Skorna symboliserar dem själva, deras barn och deras längtan efter frihet.

Motivering Årets Selma 2020:

I Sverige lever idag 800 våldsutsatta kvinnor med skyddad identitet, gömda för omvärlden. På flykt undan våldsamma relationer tvingas de till osynlighet, tystnad och utanförskap. Men i det fördolda har de gått samman och format en tilltagande underjordisk motreaktion. En försiktig första rörelse som under året vuxit sig allt starkare ger nu eko över hela Sverige. Genom tysta men uppseendeväckande manifestationer belyser dessa kvinnor rätten att få leva ett liv i frihet. De må vara gömda men aldrig glömda.

Året Selma 2021 går till nätverket Gömda Kvinnor

– Det värmer att vårt arbete uppmärksammats, och vi hoppas att ni ser ringarna på vattnet som varje enskild kvinna skapat. Stort tack till er, säger representanter för nätverket Gömda kvinnor.

Irena Požar är journalist och krönikör som på ett framgångsrikt sätt lyft unga kvinnors frågor i samhällsdebatten. Irena Požar menar att de stora mediehusen har gett unga kvinnor för låg status. Hon har istället valt att rikta sig till dem. Med en stark feministisk röst representerar och talar hon till den yngre generationen.

Jämställdhetsminister Märta Stenevin och Irena Požar

Motivering Årets Selma Kategori: Årets Röst

Med ett rikt röstomfång som rymmer både dur och moll har hon hittat ett unikt tilltal. Hon räds inte att varva djup och yta - aldrig antingen eller, alltid både och. Under hennes ledarskap har ett av Sveriges mest välkända varumärken tagit ett stort kliv upp på relevansstegen och blivit en viktig informationskälla för den kunskapstörstande yngre generationen. Med en klartänkt, underhållande och angelägen retorik använder hon sina plattformar för att förändra normer, krossa fördomar och inspirera unga kvinnor till att drömma stort. Till en feministisk virtuos med full tonträff.

Årets Selma i kategorin Årets Röst går till Irena Požar, chefredaktör för Veckorevyn och krönikör på Expressen

– Att ha möjligheten att försörja sig på att läsa, tänka och skriva om feminism är så himla stort för mig. Att dessutom ha plattformar där jag kan bre ut mig och tänka högt och skapa innehåll kring det jag brinner för är ännu större. Men att bli tilldelad ett sådant här pris, och höra att det man gör faktiskt skapar förändring och förbättring - det finns ingenting som är större än det. Jag är extremt hedrad, glad och stolt över att vinna Årets Selma, säger Irena Požar

Juryn för ”Årets Selma” 2021

Senka Hasanovic (Bonnierförlagen kommunikation), Jenny Helldahl (Bonnier Carlsen), Åsa Selling (Romanus & Selling), Maria Såthe (Wahlström & Widstrand), Kerstin Almegård (Bonnier Fakta), Johanna Haegerström (Albert Bonniers Förlag), Ebba Östberg (Forum), Jennie Sjögren (Forum), Thérèse Cederblad (Bonnierförlagen Kommunikation), Marie Björk (Bonnierförlagen Kommunikation), Johanna Stenius (SelmaStories)