Bonnierförlagen, 2019-02-20

Foto: Klara Leo

Framgångsrika förlagssatsningar och fortsatt volymökning när Bonnierförlagen summerar 2018

2018 blev ett starkt år för Bonnierförlagen. Kepler dominerade och Lazarus blev den mest säljande titeln i inbundet, ljudböcker, e-böcker – på Bonnierförlagen och i hela branschen. Linnea Axelsson och Magnus Västerbro belönades med Augustpriset och Nadia Murad mottog Nobels fredspris – alla tre författare utgivna på Albert Bonniers Förlag. Totalt sålde Bonnierförlagen 16,6 miljoner volymer under året, en ökning om 3 % jämfört med fg år. De digitala intäkterna stod för 25 % av förlagsgruppens försäljning.

Extra mycket ljud

Bonnierförlagen fortsatte utöka sin digitala katalog och hade vid årets slut över 7 000 e-böcker och nästan 2 000 ljudfiler, för 2019 är målet 10 000 digitala titlar. Under året lanserade Bonnier Audio och Bonnier Carlsen konceptet ”extra mycket ljud” och släppte inläsningar med ljudeffekter och specialskriven musik till böcker av Martin Widmark samt serierna ”Snurran”, ”Märta” och ”Mystiska skolan” i syfte att utveckla och öka ljudupplevelsen och berättandet för de yngsta.

– Vi fortsätter vår stora satsning på ljud genom att både utveckla ljudupplevelsen och öka utgivningen. Förra året gav vi ut ca 400 ljudböcker vilket var utgivningsrekord. Vidare slog vi försäljningsrekord med Keplers Lazarus som sålde över 100 000 ex som ljudbok på dryga två månader, säger Johanna Hansen, förlagschef Bonnier Audio.

Etableringen av nya förlag framgångsrik

Under året tog Bonnierförlagens nya förlagssatsningar, Bonnier Bookery, Fenix, Lovereads och Bonnierförlagen Lära, rejäla kliv på bokmarknaden. Bonnier Bookery etablerade sig som digitalt förlag med bred utgivning av kortromaner, facklitteratur, dramatiserade inslag och följetonger. Bonnier Bookery har också etablerat innovativa arbetssätt som att skapa berättelser i writers room. Förlaget Fenix, som ger ut barnböcker på arabiska, fick ett mycket positivt gensvar. Alla Fenix titlar finns tillgängliga på samtliga nordiska marknader. Lovereads har under 2018 flyttat fram positionerna för romance, och därmed på allvar etablerat världens största genre även på den svenska bokmarknaden. Läromedelsförlaget Bonnierförlagen Lära gav förra året ut 21 titlar, satsningen på läromedel och lärarlitteratur går in i sin nästa fas under 2019 med en planerad utgivning om ca 50 titlar.

– Under 2019 ser vi fram emot att etablera vår nya förlagssatsning Forum/Fakta, driva nya initiativ inom barnboksområdet – men mest av allt ser vi fram emot att erbjuda läsarna över 500 unika nya titlar av alla de slag, säger Håkan Rudels, vd Bonnierförlagen.

Förlag gick samman i gemensamt Nobelprojekt

2018 var också året när Nobelpriset i litteratur inte delades ut. Då gick åtta svenska bokförlag samman och gav ut alla kvinnliga nobelpristagare i storpocket. Ett unikt samarbete i syfte att uppmärksamma de 14 kvinnliga författarskap som belönats med Nobelpriset i litteratur sedan 1901. Utgivningen omfattade 15 titlar, enhetligt formgivna av illustratören Kristin Lidström. Från Bonnierförlagen, som samordnade satsningen medverkade Albert Bonniers Förlag, Bokförlaget Forum samt Wahlström & Widstrand.

Mångfald och hållbarhetsfrågor fortsatt i fokus

Under 2018 inledde Bonnierförlagen ett mångfaldsarbete i syfte att öka kunskapen och medvetenheten i frågor om mångfald och inkludering på företaget och i utgivningen. Satsningen kom att resultera i flera konkreta initiativ kopplat till utgivningsprocess och arbetsmiljö, initiativ som nu fortsätter. Det feministiska priset Årets Selma, som initierats av SelmaStories som ingår i Bonnierförlagen, delades ut av dåvarande kulturminister Alice Bah Kuhnke och gick 2018 till den ideella intresseorganisationen Födelsevrålet.

Mest säljande nyheterna på Bonnierförlagen 2018 var:

Bäst säljande verk

278 000 exemplar – Lazarus av Lars Kepler, Albert Bonniers Förlag

Bäst säljande fackbok

142 000 ex – Professor Wille Vingmutter, mästerdetektiv av Leif GW Persson, Albert Bonniers Förlag

Bäst säljande verk – barn och ungdom

83 000 ex – Silvermysteriet av Martin Widmark & Helena Willis, Bonnier Carlsen

Bäst säljande illustrerade verk – fackbok 

74 000 ex – Guinness World Records 2019, Bonnier Fakta

Bäst säljande digitala verk

102 000 exemplar – Lazarus av Lars Kepler, Albert Bonniers Förlag

Bäst säljande pocket

181 000 ex – 1793 av Niklas Natt och Dag, Månpocket

För ytterligare information:

Håkan Rudels, VD • 08-696 80 55 • hakan.rudels@bonnierforlagen.se

Presskontakt

Katarina Arborelius, Chef Företagskommunikation • 08-696 86 84 • katarina.arborelius@bonnierforlagen.se