Bonnierförlagen, 2018-01-30

Kraftig volymökning på Bonnierförlagen 2017 – två miljoner fler sålda volymer

2017 blev ett rekordstarkt år för Bonnierförlagen. Kazuo Ishiguro belönades med Nobelpriset i litteratur och Fatima Bremmer med Augustpriset i fackboksklassen. De digitala intäkterna steg med 53%, samtidigt ökade den fysiska försäljningen med 3%. Förlagshuset startade tre nya förlagsverksamheter; inom digital utgivning, läromedel och romance*. Årets mest sålda nyhet stod Camilla Läckberg för med Häxan. Under året sålde Bonnierförlagen över 16 miljoner volymer vilket är en ökning med två miljoner jämfört med föregående år. Antalet sålda artiklar var 14 200.

Bonnierförlagen växer i alla kanaler

Via Bokförsäljningsstatistiken** för fysiska böcker kan man utläsa att Bonnierförlagen växer i alla kanaler, både i värde och volym, på en i stort sett oförändrad marknad. Antalet placeringar i branschens årstopplistor var högre än någonsin för Bonnierförlagen, 81 av 120 placeringar.

Digitala försäljningen nådde nya rekordnivåer

Bonnierförlagens digitala omsättning ökade med 53%, jämfört med föregående år, och totalt såldes 4,2 miljoner digitala böcker. Under året växte digitalkatalogen med 1200 artiklar, och landade på 7977 artiklar vid årets slut - av dessa har 98,4% köpts eller lånats ut under året. Den största försäljningen på den digitala sidan står ljudböcker för. Som en paradox till den digitala tillväxten kan Bonnierförlagen konstatera att förlagshusets minst digitala förlag, Bonnier Fakta, gör sitt bästa år sedan starten 2009.

”Att Bonnierförlagen ökar den digitala försäljningen monumentalt samtidigt som den fysiska försäljningen också växer är ett styrkebesked för den svenska bokmarknaden i allmänhet, och för Bonnierförlagen och våra författare i synnerhet. Under 2018 räknar vi med att öka den digitala försäljningen med ytterligare en miljon exemplar och sälja totalt över fem miljoner digitala böcker, inte minst drivet av vårt nya digitala förlag Bonnier Bookery som fått en flygande start”, säger Håkan Rudels, VD Bonnierförlagen.

Kompetensutveckling och mångfaldsfrågor på agendan

2017 var också ett år med fokus på kompetensutveckling och mångfaldsfrågor på Bonnierförlagen. I mars sjösattes ett kompetensutvecklingsprogram för alla medarbetare, en satsning som fortsätter 2018. Vidare bidrog naturligtvis #metoo-rörelsen till att ytterligare aktualisera hur viktigt det kontinuerliga arbetet är med att främja en arbetsplats fri från diskriminering och trakasserier.

VD Håkan Rudels om vilken arbetsplats Bonnierförlagen vill vara: ”Vi vill fortsätta vara ett modernt, värderingsstyrt företag där alla kommer till sin rätt, vågar vara nyfikna och respekterar varandra. Ett ytterligare initiativ i det arbetet blir den mångfaldsutbildning vi nu planerar för 2018”.

Mest säljande nyheter 2017 på Bonnierförlagen

Bäst säljande verk (alla format)
276 000 exemplar – Häxan av Camilla Läckberg, Bokförlaget Forum

Bäst säljande fackbok (alla format)
116 000 exemplar – Monster av Joakim Lundell, Martin Svensson, Leif Eriksson, Bokförlaget Forum

Bäst säljande verk – barn & ungdom (alla format)
98 000 exemplar – Slottsmysteriet av Martin Widmark & Helena Willis, Bonnier Carlsen

Bäst säljande illustrerade verk – fackbok (alla format)
66 000 exemplar – Food Pharmacy – kokboken, av Mia Clase och Lina Nertby Aurell, Bonnier Fakta

Bäst säljande digitala verk
104 000 exemplar – Häxan av Camilla Läckberg, Bokförlaget Forum

Bäst säljande pocket
234 000 exemplar – Omgiven av idioter, Thomas Erikson, Månpocket

* Nya verksamheter inom Bonnierförlagen 2017
Bonnier Bookery
Bonnierförlagen Lära
Lovereads

** Källa: Bokförsäljningsstatistiken omfattar en betydande andel av all försäljning av allmänlitteratur till konsument. En stor del av landets återförsäljare av böcker i olika försäljningskanaler lämnar dagliga uppgifter till statistiken. Bokförsäljningsstatistiken är ett samarbete mellan Svenska Bokhandlareföreningen och Svenska Förläggareföreningen.

Mer info finns här.

För ytterligare information:
Håkan Rudels, VD
08-696 80 55, hakan.rudels@bonnierforlagen.se

Katarina Arborelius, Chef Företagskommunikation
08-696 86 84, katarina.arborelius@bonnierforlagen.se

Bonnierförlagen är Sveriges ledande förlagshus, med en tillgänglig utgivningskatalog på drygt 13 600 utgåvor, varav nästan 8 000 är digitala. 2018 ger Bonnierförlagen ut cirka 540 nya titlar. Förlagshuset består av Albert Bonniers Förlag, Bokförlaget Forum, Bokförlaget Max Ström, Bonnierförlagen Lära, Bonnier Audio, Bonnier Bookery, Bonnier Carlsen, Bonnier Fakta, Bonnier Pocket, Igloo Books Sverige, Kartago, Lovereads, Månpocket, Orosdi-Back, Reseförlaget samt Wahlström & Widstrand. I Bonnierförlagen, som sysselsätter ca 270 personer, ingår också Bonniers Bokklubbar, agenturen Bonnier Rights, eventserien Books & Dreams samt Bonnier Brands.