Bonnierförlagen, 2021-12-21

Foto: ACNE Studios

Matilda Svensson, Läxhjälpen: ”Julklappsboken kan på ett konkret sätt skapa läsglädje för eleverna”

Bonnierförlagen arbetar på olika sätt för att främja läsning, ofta tillsammans med organisationer med liknande syfte och mål. En av dem är Läxhjälpen som i år med stöd från Bonnierförlagen kan dela ut en julklappsbok till alla elever som deltar i stiftelsens läxhjälpsprogram. 

Stiftelsen Läxhjälpen driver ett resultatbaserat, kostnadsfritt läxhjälpsprogram för högstadieelever som riskerar att inte klara av skolan. Målet är att eleverna ska nå gymnasiebehörighet och med självförtroende kunna forma sin egen framtid. Läxhjälpen verkar där det behövs som mest, vilket innebär samarbeten med skolor där skolresultaten ligger långt under rikssnittet.

Matilda Svensson operativ chef Läxhjälpen

Matilda Svensson, operativ chef, Läxhjälpen

─ Böckerna är en present till eleverna för att uppmärksamma deras hårda slit under terminen, och samtidigt en möjlighet att uppmuntra eleverna till att läsa mer, säger Matilda Svensson, operativ chef på Läxhjälpen.

Vilka svårigheter kan läsning hjälpa till att motverka?

─ Genom läsning får man ett ökat ordförråd och kan därmed göra sig förstådd på ett bättre sätt. Det ger också möjligheter att ta till sig information, läsa mellan raderna och bilda sig en egen uppfattning om specifika frågor eller fenomen. Idag har många svårt att fokusera en längre stund, genom läsning övar men upp den förmågan vilket kan vara viktigt för att kunna studera på gymnasiet eller ännu högre nivå.

Läxhjälpen mäter resultat varje år och har gjort så sedan 2008. Sedan starten har 80% av Läxhjälpens tusentals elever nått gymnasiebehörighet, 82% av eleverna menar att de har fått högre självförtroende genom Läxhjälpen och 87% har fått ökad lust att studera vidare.

Många av Läxhjälpens elever har svårt med just svenskan, därför är det extra viktigt att uppmuntra och arbeta aktivt och kontinuerligt med det svenska språket, enligt Matilda Svensson.

På vilket sätt har samarbetet med Bonnierförlagen bidragit till Läxhjälpens verksamhet?

─ Att få möjlighet att ge över 1 500 elever en bok varje år känns väldigt bra för oss som organisation. Genom dem kan vi på ett konkret sätt skapa läsglädje och förhoppningsvis öppna nya dörrar för några av eleverna. Många av våra elever kommer från studieovana hem, då kan den uppmuntran spela stor roll för eleven framåt. Att samarbeta med ett förlag ger också Läxhjälpen en tyngd i förhållande till andra parter, till exempel möjlighet att stötta med frågor kring just läsning och språk som är värdefullt för oss. Samtidigt får Läxhjälpen tillgång ett nätverk där det exempelvis initierats samarbete med Bookbeat.

I dag har Läxhjälpen över 320 anställda läxhjälpare och sedan starten 2007 har tusentals elever klarat skolan med läxhjälpsprogrammet, från Malmö i söder till Haparanda i norr.

Ulrika Caperius, förläggare på Bonnier Carlsen och ansvarig för läsfrämjande på Bonnierförlagen är också stolt över samarbetet.

─ Läxhjälpens viktiga arbete gör verkligen en skillnad för så många barn och unga. På Bonnierförlagen strävar vi alltid efter att alla ska upptäcka glädjen och lusten i att läsa, och att läsa böcker ger oss möjligheter att försjunka i andra världar eller få andra perspektiv på världen runt oss. Jag är glad över att vi nu kan hjälpa barn att med hjälp av julklappsboken dyka ner i en rolig, sorglig, viktig, intressant eller spännande berättelse, och att få en riktigt härlig läsupplevelse.