Bonnierförlagen, 2021-04-19

Foto: Johan Unenge under inspelningen

Världsbokveckan skapar läsglädje genom bokhandeln

Världsbokveckan äger rum med start på Världsbokdagen den 23 april varje år. Det är en riktad insats för att främja läsning genom att locka barn i åldrarna nio till 12 till bokhandeln. Den spelar en viktig roll för barns läsning. Världsbokveckan startades 2015 av Svenska Bokhandlareföreningen och görs i samarbete med barnboksförlag och skolor.

– Bokhandeln är en fantastisk plats för barn att upptäcka bokens värld. Att tillsammans med en vuxen slinka in i en butik med hyllor fulla av berättelser skapar så många möjligheter för barn att själva hitta bokvärldar att försjunka i på egen hand, eller böcker att läsa tillsammans för en härlig familjestund, säger Ulrika Caperius, förläggare på Bonnier Carlsen.

Under Världsbokveckan fokuserar bokhandeln extra mycket på vikten av barns läsning.

Vanligtvis kretsar Världsbokveckan kring skolklassbesök i bokhandeln, men i år blir den delvis digital med anledning av pandemin. Med start den 23 april släpps ett antal filmer med författare och bokhandlare på Världsbokveckans hemsida.

I filmerna, inspelade i bokhandeln, dyker bland andra tecknaren och författaren Johan Unenge upp. Han skapar barnböcker för egen hand samt serier tillsammans med Måns Gahrton. Författaren Ola Lindholm, känd för serien om Kung Pow som han skriver tillsammans med Johan Lindqvist, medverkar också. De båda författarna berättar om sitt arbete och de böcker de har med i Världsboklådan. Filmerna ger en lustfylld och inbjudande bild av bokhandeln.

Alla skolklasser som ser filmerna har chansen att lägga vantarna på en av 560 Världsboklådor. Klassen måste tillsammans lösa en utmaning som släpps med filmerna. Sedan är det först till kvarn till den lokala bokhandeln som gäller för att hämta lådan, när pandemiläget så tillåter.

Bonnierförlagen arbetar aktivt och långsiktigt med en rad läsfrämjande initiativ, bland andra BonnierHoops, Läsrörelsen och Berättarministeriet. Förlagshuset har medverkat i Världsbokveckan genom Bonnier Carlsen sedan 2015. Långsiktigheten är det viktiga, menar Ulrika Caperius.

– Lika mycket som läsning ska vara en naturlig del av barns vardag, lika viktigt blir det att arbeta långsiktigt med initiativ som Världsbokveckan. Ju mer etablerat och välkänt ett initiativ är, desto lättare blir det att locka nästa årskull till att hitta glädjen i att läsa. Jag tror att läsglädjen är nyckeln till att möta de stora utmaningar vi ser i samhället när det gäller läsförståelse. Skillnaden är stor mellan pojkar och flickor och ser olika ut beroende på vilken socioekonomisk bakgrund man kommer ifrån.

Alla bokhandlare, oavsett ägarförhållanden och grupperingar, samverkar i denna viktiga fråga. Sedan Världsbokveckan startade 2015 har mer än 150 000 böcker delats ut gratis till barn i bokhandeln.

Om Världsboklådan 2021

I Världsboklådan 2021 finns 19 olika böcker. Ett kompendium med lärarhandledningar följer också med för att skolan ska kunna arbeta vidare med böckerna. Fem av årets titlar är utgivna av Bonnier Carlsen: