Topplistedominans, lättläst och ålar när Bonnierförlagen summerar 2019 och blickar tillbaka på det gångna decenniet
2019 kröntes med dubbla Nobelpris, en Augustvinnare och den mest säljande titeln i hela branschen med Camilla Läckbergs En bur av guld. Totalt sålde Bonnierförlagen 16,5 miljoner volymer, vilket var i linje med föregående år. De digitala intäkterna stod för 28% av förlagsgruppens omsättning. Lars Kepler har dominerat topplistorna under decenniet och på Bonnierförlagen är det Martin Widmark som sålt allra flest böcker med nära 5 miljoner exemplar under perioden 2010–2019.
Dubbla Nobelpris och decenniets största författarskap
Förutom ett Augustpris för fenomentiteln Ålevangeliet av Patrik Svensson och två Nobelpris 2019; Olga Tokarzcuk och Peter Handke; så kan Albert Bonniers Förlag också stoltsera med decenniets största författarskap genom Lars Kepler. Deckarduon hade både fler förstaplaceringar och fler placeringar totalt på tio-i-topp-listorna över bokbranschens gemensamma årsförsäljning än någon annan författare från Sverige eller utlandet (källa: SvB och Bokinfo)*.
Lars Lerin barnboksdebuterar och Martin Widmark fortsätter att dominera topplistorna
2019 blev ännu ett spännande år för Bonnier Carlsen med en bred och härlig utgivning. Klassiska Barnkammarboken fyllde 30-år med nya utgåvor samtidigt som helt nya författarskap mötte sina läsare. Lars Lerins Trollet är inte hemma blev en fantastisk succédebut och bäst säljande verk under året blev Filmmysteriet av Martin Widmark och Helena Willis. Bonnier Carlsen noterar även decenniets bäst säljande författare på Bonnierförlagen med Martin Widmarks nära 5 miljoner sålda volymer.
Bokförlaget Ester Bonnier noterar nytt förlagsnamn och årets mest sålda författare
I början av året kommunicerades förlagssatsningen där Bokförlaget Forum och Bonnier Fakta tillsammans med Bonnier Brands, Lovereads och Brillbee samlades under det nya gemensamma förlagsnamnet Bokförlaget Ester Bonnier. Förlaget firade 2019 års mest säljande verk i Sverige (källa: Bokförsäljningsstatistiken) med Camilla Läckbergs En bur av guld. Därtill uppmärksammades att Anders Hansens Hjärnstark sålt över 500 000 ex och att Per Morberg med utgivningen av sin tionde kokbok passerade 1 miljon sålda böcker totalt.
Digital utveckling och målgruppsfokus
Bonnierförlagen nådde under året målet att ha 10 000 digitala titlar i sin katalog. De digitala intäkterna stod för 28% av förlagsgruppens omsättning. Digital utveckling har även präglat kommunikations- och marknadsföringsarbetet under året. Läsarplattformen SelmaStories har fått sällskap av Bokiño, där föräldrar och alla som är intresserade av barn- och ungdomslitteratur får inspiration och tips. Bibliotekarier och lärare har också fått breddad service och inspiration digitalt med skräddarsydda webbplatser och nyhetsbrev.
Nyetableringar med lättlästsatsningen Bokförlaget Hedvig och förlaget Romanus & Selling
Arbetet med Bonnierförlagens satsning på lättläst litteratur för både vuxna och barn har påbörjats under hösten. Bokförlaget Hedvig, kommer under ledning av ansvarig förläggare Hanna Larsson, med sin första utgivning våren 2020.
– Satsningen på lättläst litteratur gör att vi kan bjuda in mer ovana läsare till den fantastiska värld som boken öppnar upp för och Bokförlaget Hedvig är därför en viktig del av Bonnierförlagens tillväxtstrategi, säger Sara Börsvik, VD på Bonnierförlagen.
Susanna Romanus och Åsa Selling startade förlaget Romanus & Selling, med fokus på skönlitteratur, romaner och spänning samt facklitteratur med feministisk inriktning. Personligt och omsorgsfullt förläggeri samt hög digital kompetens kännetecknar förlaget som ger ut de första titlarna våren 2020. Parallellt fortsätter Susanna Romanus och Åsa Selling att driva Bonnier Bookery.
Hållbarhetsfrågor fortsatt i fokus
Bonnierförlagens hållbarhetsarbete fokuserar på läsfrämjande, miljö, mångfald och jämställdhet. Som exempel har det långsiktiga stödet till både Läsrörelsen och Svenska PEN förstärkts under året. Det feministiska priset Årets Selma, som initierats av Bonnierförlagen, delades ut för andra gången i samband med Internationella kvinnodagen 8 mars. 2019 års pris gick till Amanda Oxell, Annonsrådet. Det nyinstiftade priset, Årets Selma Junior, gick till Ebba Bjelke för hennes arbete med Kungsholmens gymnasiums feministiska förening, Femmetopia KG. Prisutdelare var Centerpartiets ledare Annie Lööf och statsvetaren Suad Ali, expert på migrationsfrågor.
För ytterligare information:
Sara Börsvik, VD • 072-57 136 57 • sara.borsvik@bonnierforlagen.se
Presskontakt
Jenny Bjuhr Berggren, CMO • 08-696 80 10 • jenny.bjuhr.berggren@bonnierforlagen.se
För ytterligare information:
Sara Börsvik, VD • 072-57 136 57 • sara.borsvik@bonnierforlagen.se
* I kategorin skönlitteratur som inkluderar både svenska och översatta böcker har Lars Kepler både fler förstaplaceringar (4) och fler placeringar totalt (13) på Svensk Bokhandels & Bokinfos tio-i-topp-listor över bokbranschens gemensamma årsförsäljning. Vid en sammanräkning av samtliga kategorier; skönlitteratur, facklitteratur, barn- och ungdomslitteratur, pocket, ljudböcker och e-böcker; har Lars Kepler flest förstaplaceringar (7) och flest placeringar totalt (38) på Svensk Bokhandels & Bokinfos tio-i-topp-listor över bokbranschens gemensamma årsförsäljning.